יום רביעי, 2 במאי 2012

ביוטי דיש ועוגה.. האמנם?

כבר זמן רב שאני מחפש את הגרסה הנכונה להכין לעצמי ביוטי דיש כהלכתו.. 
כזה שמצד אחד אבנה אותו בעצמי ואחסוך לעצמי את המחשבה המגוחכת ששתי קערות עולות 500-1200 ש"ח ומצד שני יהיה קל להכנה, חזק, אמין, שיראה טוב והכי חשוב שיעשה את העבודה שלו כמו שצריך..
אז קראתי המון על זה ועל שיטות לבנות אחד כזה לעצמך.. ראיתי גרסאות של ביוטי דיש מעציץ ואיפשהו ראיתי ביוטי דיש העשוי מקערת סלט ועוד המון גרסאות שמסתובבות להן ברחבי הרשת ובמיוחד באתר המפורסם והמועיל YOUTUBE. נכון, לא חסרים קומבינות ואפשר להכין מכל דבר אחר שעולה לכם לראש.. העניין הוא שאין לי את הכח והחשק לקדוח, לחתוך עם דיסק ולעשות שאר עבודות המסגרות למינהן.. כך חיכיתי עם זה המון זמן... 
עד שיום אחד... 

ביוטי דיש - נוסחת העוגה


ערב פסח, ליל הסדר של שנת 2012.. אלינור אלמקייס חוגגת לה את סוף שנתה הראשונה באויר העולם... 
אז מגיעים אורחים לברך במזל טוב.. הולכים לסופר וקונים עוגות בשביל האורחים.. 
העוגות נאכלו ובאה העת להיפרד מהאריזות שלהן.
זוגתי שתחי' כבר מכירה אותי היטב ויודעת שבכל דבר אני מוצא את הקשר לצילום ולכן הבית שלי נראה כמו מחסן גרוטאות (ברזלים, פלסטיקים ושאר ירקות..). אני אפילו אוסף את הקרטונים הלבנים של הפיצה, אלו המשמשים כצלחת. מסתבר שהם רפלקטור מצוין לצילומי תכשיטים..
אז רגע לפני שהיא זרקה את האריזה של העוגה היא שואלת: "תומר, יש לך מה לעשות עם זה או שאני אזרוק?" אני מסתכל על האריזה ומתחיל להריץ סרטים בעיני רוחי איך ליצור מהדבר הזה ביוטי דיש אמיתי, כזה שאני יצרתי במו ידיי, במו תשוקתי... 
"לאאאאאאאאאאאאאאאאאאא.... לזרוק? השתגעת?..."

ואלו הן המצרכים הנדרשים:


* סכין יפנית.
* ספריי צבע שחור.
* ספריי צבע לבן מט.
* רדיד אלומיניום (נייר כסף).
* אביזר כלשהו לחיבור הפלאש לביוטי דיש.
* כלי כלשהו לחסימת האור הישיר ופיזורו בצלחת הביוטי דיש.
זה יכול להיות קופסא של דיסקים או כל דבר יצירתי אחר שעולה לכם בראש.. אני בחרתי במפזר תאורה מהסוג הזה.. הוא כבר קיים אצלי ויכול לשמש גם כחיבור של הפלאש לביוטי דיש וגם כחוסם ומפזר אור..  מעבר לכך הוא מתפרק ומשמש לי גם כמפזר אור על הפלאש כשאני צריך. 

ביוטי דיש - עשה זאת בעצמך...

לחץ על התמונה להגדלה

אז לאחר שזללנו את העוגה בהנאה... לוקחים את החלק הקעור/השקוף/העליון של האריזה, עושים לו פתח כניסה שיתאים בגודלו למתאם הפלאש (במקרה שלנו הוא מגיע יחד עם הדיפיוזר).
לאחר מכן אנו נצבע את החלק החיצוני בשחור עד שיהיה אטום לגמרי ולא יעבור דרכו אור.. כך גם נעשה עם החלק הפנימי - אותו נצבע בצבע לבן מט עד שיהיה לבן אטום.
ניתן גם לצבוע בכסוף ובכך נקבל אור קונטראסטי יותר. 
עם נייר הכסף אנו ניתן חסימה לאור הישיר. בדיפיוזר הכיפה היא לבנה חלבית ומעבירה אור אז שמתי מתחת נייר כסף (ראו בתמונה משמאל) ע"מ שהאור לא יעבור דרכה אלא יפגע בה ויחזור אחורה אל הקערה..
זהו, נחבר את הדיפיוזר לקערה ויש לנו ביוטי דיש.. נחבר את הפלאש לביוטי דיש ונלך לצלם... 


מנפלאות הביוטי דיש (או - מה זה בכלל ביוטי דיש?)


הביוטי דיש הינו מרכך התאורה שצלמי האופנה והפורטרטים משתמשים בו בתדירות גבוהה מאוד.                                    
צלמים רבים ידברו תמיד על אור וצל, על אור קשה, על אור רך, על קונטראסט ועל מיקרוקונטראסט.. 
אז יש המון מרככי תאורה.. בכולם האור עובר דרך מרכך כלשהו או פוגע ברפלקטור וחוזר אל המצולם כשהוא רך יותר.. הביוטי דיש עושה משהו באמצע.. קשה מעט להגדיר את התאורה שהביוטי דיש יוצר.. כבר שמעתי צלמים שניסו להסביר את אופי התאורה הזו באומרם שהיא "תאורה נוזלית" או "תאורה קשה אבל רכה".. 
לא ברור?                                                                            
לכלי המדהים הזה יש אופי מיוחד.. כנראה מי שהמציא אותו היה אדם ממש ממש חכם שהכיר היטב את התנהגות האור..
הביוטי דיש בנוי מ-2 חלקים:
"צלחת" גדולה ו"צלחת" קטנה. האור פוגע בצלחת הקטנה שמחזירה את האור לצלחת הגדולה.. משם, כמובן, האור מגיע ישירות אל המצולם שלנו.. מה שאנו נקבל הוא אור מאוד ממוקד שלא יפגע לנו ברקע, אור ללא Hotspot (נקודה חמה) כלל, אור קונטראסטי במידה נינוחה ויחד עם זאת רך. אבל רך עם אופי.. רך עם נשמה.. הביוטי דיש יודע להדגיש את כל הפרטים בפנים של המצולם שלנו ולכן לא כל מצולם יאהב את התוצאה.. צריך לדעת איך לגשת אל הביוטי דיש.. להכיר אותו ואת האור היטב לפני שניגשים אליו לעבודה.. 
נכון, השם שלו מעיד על הייעוד שלו לצילומי ביוטי כי הוא שימושי בעיקר להארת פלג הגוף העליון אך הוא גם מאוד נדיב בתאורתו לצילומי פורטרט ייחודיים גם אם אינם שייכים לקטגוריית האופנה..
דרכים רבות לשימוש בביוטי דיש.. הרוב משתמשים בו כתאורה עיקרית אך יש כאלו שיוסיפו לו כוורת למיקוד טוב יותר על איזור מסויים או הארה חלקית של הרקע. יש כאלו שילבישו עליו "סוק"  (בד לבן כמו בלייטבוקס) לקבלת רכות נוספת. 
אני אישית מעדיף אותו ללא תוספות מה גם שהתוספות האלו אוכלות את האור שלנו ב-3 סטופים בערך.. דבר המוריד מטיב העבודה בפלאשים קטנים. 

ביוטי דיש וקפה..


טוב, אני לא באמת הולך להכין לכם ביוטי דיש מקפה..    
כצלם הבית של מגזין הנשים "קפה" נקראתי השבוע לעוד יום צילומים מעניין..
הפעם הייתה זו ורד ברטל - מעצבת ואדריכלית פנים שכותבת טור מעניין בשם "עיצוב הבית".
כמובן שצילמתי אותה עם ביוטי דיש.. חרגתי מהמנהג וצילמתי עם הביוטי דיש מהצד ומעט מלמעלה.. 
(לחצו על התמונה להגדלה)
שימו לב להדגשות של הגומות בפנים שלה, לקפלים של הבגד, לצללים ובמיוחד לצל שהיא מפילה על העץ..

אני והביוטי דיש הפכנו לחברים טובים מאוד ולמדנו להכיר אחד את השני.. מאמין שיחד נעבור עוד הרבה דברים מעניינים וכמובן שאתם תהיו מעודכנים.. בכל!

עד אז... הישארו יצירתיים, צלמו הרבה ותעשו מעשים שהעולם לא יוכל להמשיך את דרכו בלעדיהם.. 

בטוב,
תומר אלמקייס.

4 תגובות:

  1. תומררר יפה מאוד!! אתה יכול להיות גם כתב מעולה... נהנתי מהכתבה :) בהצלחה וחבל שאני לא בארץ ליישם כמה מהרעיונות שלך.. יעל

    השבמחק
  2. תודה רבה, יעלי! מה מונע בעדך ליישם אותם בחו"ל?

    השבמחק