יום ראשון, 15 באפריל 2012

ביקורת בונה, ביקורת הורסת.

יצא כך ונולדתי כזה היודע להקשיב לזולת. לקבל את מילותיו גם אם לא עברו דרך מטריית ריכוך או סופט בוקס. 
בעידן הפייסבוק ושאר הפורומים למיניהם נוצרה תפנית חשובה מאוד בצילום. שיתוף היצירות לקהל הרחב נגיש הרבה יותר ואם נדע להשתמש בה נכון אנו נלמד ממנה יותר מאשר נלמד מכל דבר אחר. 
כך יש באפשרותנו להיחשף להרבה יותר אנשים וללמוד ממוחות שונים.

שיתוף התמונות ומתן ביקורת בונה.

כאשר אנו מצלמים תמונה טובה אנו ישר רצים לשתף אותה בפייסבוק, פורומים ושאר ירקות..
למה אנו עושים זאת? תשובה אחת לכך.. לשתף את היצירה שלנו עם העולם..
כמונו יש עוד אנשים שבחרו לעשות זאת וע"כ נכבד אחד את השני בביקורות.
כאלו שיכבדו את עבודתו, יעריכו את ההשקעה, יתנו טיפים לשיפורים ואם אתה מהנדיבים אז הם יתנו גם מידע מהנסיון שלך בתחום. אם הוא לא צריך את הטיפים שלכם כנראה שהוא ראוי לכך שתביטו בתמונה ותתנו דעתכם עליה.. מה התחושות שעלו אצלכם כשראיתם את התמונה, איך שילוב הצבעים, התאורה וכו'..
מלבד העובדה שעזרנו לבן אדם ועודדנו אותו להמשיך ליצור,
עזרנו לעצמינו בכך שראינו יצירה של אדם אחר, מחשבה של אדם אחר.. 
כדי לתת לו ביקורת ראויה על התמונה היינו צריכים להסתכל על התמונה היטב,
לחקור אותה קצת, לראות מה טוב יותר ומה פחות ורק אז לבקר.
הנה, למדנו המון רק מלהגיב על תמונה.. 
ובנוסף, הרווחנו עוד אדם שיגיב לנו בצורה מועילה על התמונה הבאה שנשתף..

ביקורת הורסת.

טוב, אז לא נמנע מכך שיש מלא אנשים שפשוט לא יודעים לבקר ואנחנו אלו הנדפקים מזה.. 
אתה מעלה תמונה ואז מגיעים תגובות כגון: "הנה, עוד אחד שקנה מצלמה וחושב שהוא צלם.." 
ו"תמונה גרועה, השמיים שרופים, אין פוקוס. לא יודע למה העלית בכלל.." 
לאלו המבקרים: בואו נעצור רגע.. אותו אדם שיתף את התמונה כי לדעתו היא יפה.. אני מניח שלולא חשב שהיא מכוערת הוא לא היה משתף אותה. אם כן, למה שלא נסביר לו בצורה יפה היכן טעה ואיפה הוא יכול לתקן? כך, בפעם הבאה יביא תוצאה טובה יותר.. 

יש גם תגובות "חיוביות" שלא תורמות ואף הורסות לטווח הארוך. "מעולה", "מדהים" והכי פופולארית: "ווווווואאאאאאווווווווווו..." אני מניח שכל אחד נהנה לקבל תגובה כזו כי היא חיובית ואתה יודע שיש מישהו שממש אהב את התמונה שלך.. אבל בואו נספר לו מה אהבנו.. האם הזוית היא זו שגרמה לנו ל"אפקט הוואוו"? האם זו הקומפוציה? האור? הצבעים? תפיסת הרגע? כך נראה לו באילו נקודות הוא הצליח לגעת בנו.. 
במידה ונפלנו על ביקורת כזו בכ"ז אנו נלמד גם מזה.. 
אם נפלנו על אדם מהסוג הראשון (זה המתנשא) אנו למדנו כי יש אנשים שלא שווים שנתייחס אליהם וברור שאנו טובים מהם.. 
אם נפלנו על הסוג השני אנו קודם כל נשמח על כך שאהבו את עבודותינו וננסה לשער בראש מה אותו אדם אהב בתמונה לדעתנו ומה לא.. כל זאת ע"מ לדעת היכן הנקודות הטובות יותר שלנו והיכן הפחות..


כך נפיק את מירב התועלת מהביקורות

ע"מ שנקבל ביקורת על התמונות הטובות שלנו אנו נצטרך לדעת קודם כל איך לסנן תמונות בעצמינו..
בעידן הדיגיטלי אנו מצלמים המון תמונות ויש צלמים שצילמו איזה נוף ומעלים את כל התמונות מאותו מקום..
תעשו את הסינון הראשוני בעצמכם. אתם לא רוצים שאנשים ייחשפו לתמונות הלא טובות שלכם. תיקחו את התמונה שאתם הכי אוהבים, זו שיצאה הכי טוב מבחינתכם ואותה תשתפו. 
כך מיקדתם את עינו של הצופה. אם אני אעלה 20 תמונות אני לא אשלח אותו ישר לתמונה הטובה ואני עלול לפספס כאן משהו חשוב. 


באשר לכם.. תבקרו תמיד בביקורת בונה ודעו לקבל ביקורת גם אם אינה הביקורת לה אתם ראויים! 


בטוב, 
תומר אלמקייס.



4 תגובות:

  1. תומר כרגיל כיף לקרוא, אני לא יודע אם זה יעזור הרבה כי לבסוף פירגון הוא משהו שכנראה לא קל לאנשים שהם מאותו המקצוע.
    כשאני למדתי משחק אמרו לי שבתור שחקן לא לשאול שחקן אחר איך הייתי רק במאי או תאורן, הכל חוץ משחקן אחר.
    ככה זה שאתה צלם כנראה, אלא אם באמת יצרת קשר עמוק ואמיתי עם צלם אחר עדיף לך לא להתייחס בכלל!
    עדי שיר.

    השבמחק
    תשובות
    1. עדי יקר.
      תודה רבה על התייחסותך. אני מאמין שאם יישמו את זה - זה יעזור.
      הכי טוב ללמוד מנסיון וידע של אדם המתעסק בתחום. נגר לא יוכל לתת ביקורת טובה על תמונה
      כמו שצלם ייתן. אני לא אוכל לתת לך (כשחקן) ביקורת טובה כמו זו שייתן לך שחקן אחר בעל נסיון וידע שרכש עם הזמן.
      בהצלחה,
      תומר.

      מחק
    2. אבל תומר, בקשר למה שהגבת לעדי.
      דווקא לפעמים חוסר הידיעה היא הידיעה עצמה (משפט מאולתר)
      נניח עדי שחקן. ששחקן אחר רואה אותו/ה הוא חושב על "הבעות פנים, עמידה, שפה, דקויות למינהם שהצופה מהצד לא יודע להגדיר אז הוא פשוט "נהנה" או "לא נהנה".
      לפעמים אדם לא מקצועי יוכל להתחבר לשיר/צילום/שחקן וכו' דווקא כי הוא לא מבין בזה. הוא רק יודע שזה טוב....
      לכן אין לזלזל בבקורת של חסר השכלה.

      בלי קשר זה הסכיר לי את התלמוד "לעולם אל תהי ברכת האדיוט קלה בעיניך".
      למה? - אני חושבת שלאדיוט את התמימות והפשטות, הוא בעצם הקהל.. והקהל/רייטינג לבסוף קובע.

      מחק
    3. לא התכוונתי לזלזל.. ברור שצריך לקחת ביקורת מכולם.. אבל כדי ללמוד איך להשתפר בתחום שלך את צריכה לקבל ביקורת מאדם המתעסק באותו תחום..
      לגבי הדעה שהקהל/רייטינג קובע זה נכון מאוד אך גם כאן צריך לשים לב.. לא מעטים המקרים בהם צילמתי תמונה לא טובה בכלל (בלשון המעטה) וקיבלתי עליה תגובות מאוד חיוביות מהקהל..
      אך מאנשים בעלי מקצוע דומה קיבלתי תגובות מקצועיות ששיפרו את היכולות והחשיבה שלי.
      אם הייתי מתייחס לקהל ולא לאנשים המקצועיים/אמנים לא הייתי משתפר בכלום. תמיד הייתי בדעה שאני טוב כי כך אמר הקהל..

      מחק